Πώς παρουσιάζεται η Κατοχή και η Αντίσταση στις ταινίες μυθοπλασίας μεγάλου μήκους από το 1945 μέχρι το 1981; Σε ποια σημεία παρατηρούνται διαφοροποιήσεις στην παρουσίαση της περιόδου με το πέρασμα των χρόνων και σε ποια αντίθετα η παρουσίαση παραμένει σταθερή; Ποια εικόνα κατασκευάζουν οι ταινίες για αυτή την κρίσιμη περίοδο της πρόσφατης ελληνικής ιστορίας και ποιες σκοπιμότητες εξυπηρετεί αυτή η κατασκευή; Αυτά είναι μερικά από τα ερωτήματα στα οποία επιχειρεί να απαντήσει το βιβλίο ανιχνεύοντας την ιστορική αφήγηση που διαμορφώνεται μέσα από τις εικόνες και το φιλμικό λόγο των 182 ταινιών στις οποίες εντοπίστηκαν αναφορές στη συγκεκριμένη περίοδο. Επίσης, γίνεται προσπάθεια να εντοπιστεί η συμβολή των ταινιών στη διαμόρφωση της συλλογικής μνήμης με ένα συνδυασμό των στοιχείων για την εισπρακτική τους κίνηση, την υποδοχή τους από την κριτική σε επιλεγμένες εφημερίδες όλου του πολιτικού φάσματος και σε κινηματογραφικά περιοδικά, αλλά και το δημόσιο λόγο που ορισμένες προκάλεσαν.
Πιο συγκεκριμένα εξετάζονται οι ταινίες που έχουν αναπαραστάσεις και αναφορές για την περίοδο από τις 31 Μαΐου του 1941 μέχρι τις 12 Οκτωβρίου του 1944. Οι δυο ημερομηνίες ορίζουν την περίοδο που αρχίζει μετά το τέλος της μάχης της Κρήτης, με την οποία ολοκληρώθηκε η κατάκτηση της Ελλάδας από τους Γερμανούς, και τελειώνει με την απελευθέρωση της Αθήνας, αφετηρία των εξελίξεων που οδήγησαν στην διαμόρφωση του σύγχρονου ελληνικού κράτους.
Από το σύνολο των ταινιών που αναφέρονται στην Κατοχή και την Αντίσταση, η μελέτη ασχολείται με εκείνες που προβλήθηκαν στους κινηματογράφους από την κινηματογραφική σεζόν 1944/1945 μέχρι την σεζόν 1981/1982.
Περιέχει αναλυτική Φιλμογραφία ανά περίοδο, καθώς και αφίσες και φωτογραφικό υλικό από ταινίες της περιόδου